Kino STUDIO
28.09 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Osiem gór
reżyseria: Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
obsada: Alessandro Borghi, Luca Marinelli, Elena Lietti
gatunek: dramat
produkcja: Włochy 2022
czas trwania: 147 min
nagrody: Nagroda Jury na MFF w Cannes, 4 nagrody Włoskiej Akademii Filmowej - David di Donatello (za najlepszy film, scenariusz, zdjęcia i dźwięk), Złota Kamera dla najlepszego operatora na MFF Manaki Brothers
Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.
„Osiem gór”, najnowszy film twórcy „Mojego pięknego syna”, to ekranizacja bestsellerowej powieści Paola Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence'a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Zdjęciom inspirowanym „Into the Wild” udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie. „Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i miłości – platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.
05.10 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Tori i Lokita
reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
obsada: Amel Benaïssa, El Alami Bilel, Claire Bodson
gatunek: dramat
produkcja: Belgia 2022
czas trwania: 88 min
nagrody: nagroda specjalna na MFF w Cannes, nagroda publiczności na MFF w Sewilli
„Tori i Lokita” to jeden z najlepszych filmów w imponującym dorobku braci Dardenne. Ci dwukrotni zdobywcy Złotej Palmy (za „Rosettę” i „Dziecko”), wyróżniani także Grand Prix i laurami za reżyserię oraz scenariusz, tym razem wyjechali z Lazurowego Wybrzeża z wyjątkową nagrodą 75-lecia festiwalu w Cannes. Ich drapieżna, przenikliwa, niepostrzeżenie łącząca kino społeczne z thrillerem i melodramatem opowieść o przyszywanym uchodźczym rodzeństwie trafia prosto w serce, kiedy pyta, czy w Europie naprawdę wszyscy ludzie mogą stać się braćmi?
Tori jest małym chłopcem, Lokita zaledwie nastolatką, oboje uciekli przed przemocą i biedą z Afryki Zachodniej i chcieliby razem ułożyć sobie życie w Belgii. Obojętność imigracyjnych urzędników, rodziny domagające się wsparcia i długi zaciągnięte u przemytników spychają jednak bohaterów w szarą strefę, gdzie do eksploatowania pozbawionych opieki i praw dzieci przyłączają się przestępcy. Podejrzani dla urzędów, bezbronni wobec przemocy, chłopak i dziewczyna mają tylko siebie. „Tori i Lokita” to opowieść o odwadze i nadziei, których nie sposób złamać. O sile przyjaźni w świecie, który niszczy więzi, o wartości wzajemnej troski, choć wokół liczą się tylko pieniądze.
Film braci Dardenne lśni wewnętrznym światłem i emanuje ciepłem – a to za sprawą odtwórców głównych ról. Debiutujący na ekranie Joely Mbundu i Pablo Schils stworzyli postaci, które przemawiają do serc i do sumień. Tori i Lokita chcą bezpieczeństwa i spokoju, chcą być razem. Czy to naprawdę aż tak wiele?
12.10 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Plan 75
reżyseria: Chie Hayakawa
obsada: Chieko Baishô, Hayato Isomura Hiromu, Yuumi Kawai
gatunek: dramat
produkcja: Japonia 2022
czas trwania: 112 min
nagrody: wyróżnienie specjalne w konkursie debiutów na MFF w Cannes, 3 nagrody (w tym dla najlepszego reżysera) na MFF w Salonikach, japoński kandydat do Oscara
Japonia to kraj słynący z rozwiniętej technologii oraz doskonałej opieki medycznej, które przekładają się na wysoką średnią życia jej obywateli. W połączeniu z niskim współczynnikiem dzietności stanowi to jednak dla rządu sygnał alarmowy. Starzejące się społeczeństwo jest zapowiedzią rychłego kryzysu ekonomicznego oraz zaburzenia równowagi państwa.
Rozwiązaniem ma być rządowy program kryjący się pod nazwą Plan 75. Zachęca on do eutanazji osoby, które ukończyły siedemdziesiąty piąty rok życia. Obecne na każdym kroku reklamy, adresowane do zdezorientowanych seniorów, zachwalają wszelkie korzyści, jakie płyną z rewolucyjnego programu.
Jednym z argumentów ma być wynagrodzenie, które balansującym na granicy ubóstwa uczestnikom Planu pozwoli zrealizować ostatnie marzenie. Starsza kobieta, której środki do życia znikają w błyskawicznym tempie, pragmatyczny sprzedawca programu oraz filipiński robotnik staną tym samym przed najważniejszymi wyborami...
19.10 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Moja zbrodnia
reżyseria: François Ozon
obsada: Nadia Tereszkiewicz, Rebecca Marder, Isabelle Huppert, Fabrice Luchini, Dany Boon, André Dussollier
gatunek: komedia kryminalna
produkcja: Francja 2023
czas trwania: 102 min
Najnowszy film Françoisa Ozona to zrealizowana z rozmachem i w gwiazdorskiej obsadzie komedia, będąca kolejnym dowodem niezwykłego talentu i wszechstronności tego reżysera.
Paryż, lata 30. ubiegłego stulecia. Madeleine (w tej roli wschodząca gwiazda francuskiego kina Nadia Tereszkiewicz) to młoda, aspirująca aktorka, bez grosza przy duszy. Kobieta zostaje oskarżona o zamordowanie słynnego producenta, który pod pretekstem zawodowej propozycji próbował ją wykorzystać. Kiedy wydaje się, że Madeleine stoi na straconej pozycji, z pomocą przychodzi jej najlepsza przyjaciółka, bezrobotna prawniczka Pauline (Rebecca Marder). Oparta na podstępie strategia, jaką w sądzie przyjmują bohaterki, przynosi niespodziewany skutek, w efekcie czego wygrywają batalię sądową. Los Madeleine kompletnie się odmienia. Przebiera w zawodowych propozycjach, jest na ustach całego miasta, cieszy się estymą i poważaniem. Nagła sława bohaterki nie wszystkim jednak się podoba, zwłaszcza zdetronizowanej gwieździe kina niemego Odette Chaumette (Isabelle Huppert)...
26.10 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Pamfir
reżyseria: Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk
obsada: Oleksandr Yatsentyuk, Yelena Khokhlatkina, Solomiya Kyrylova
gatunek: dramat
produkcja: Ukraina 2022
czas trwania: 103 min
nagrody: nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Europejskie Odkrycie Roku - Prix FIPRESCI
Wirtuozerski thriller kryminalny, malowniczy karpacki western, a może ludowa baśń na sterydach? Entuzjastycznie przyjęty w Cannes „Pamfir” pełnymi garściami czerpie z kina gatunków, ale – podobnie, jak tytułowy bohater – łamie wszelkie reguły. Bo tylko w ten sposób można przetrwać w zdeprawowanym, przygranicznym świecie skorumpowanych glin i przemykających lasem przemytników. Skąpany w mgłach Bukowiny, zanurzony w tajemniczych lokalnych obrzędach i brutalnych lokalnych układach debiut Dmytra Sukholytkyy’ego-Sobchuka to nieoczywisty portret ukraińskiej prowincji, a zarazem uniwersalna opowieść o bezwarunkowej miłości. O synu, który chce być jak ojciec i ojcu, który zrobi wszystko, by syn nie poszedł w jego ślady.
Tytułowy Pamfir, niegdyś przemytnik, dziś robotnik zarabiający na chleb w Polsce, wraca do domu w Zachodniej Ukrainie. Chce spędzić we wsi doroczny karnawał, a przede wszystkim pobyć z żoną i synem. Nastoletni Nazar wpada jednak w kłopoty i ojciec zmuszony jest spłacić jego dług. Pamfir odnawia stare kontakty i przyjmuje ostatnie zlecenie. Nie wie, że wkracza w świat, w którym da się przemycić wszystko, z wyjątkiem dobra.
Jeden z najlepszych ukraińskich filmów roku mistrzowsko splata filmowe konwencje, pogańskie mity i ukraińską rzeczywistość. W „Pamfirze” migracja zarobkowa wydaje się jedyną szansą ucieczki od braku perspektyw i wszechobecnej korupcji – na lata rozdziela jednak rodziny. Pobrzmiewają tu też dalekie echa wojny, dopisując filmowi nowe, zaskakujące znaczenia. Bo choć nie mówi o niej wprost, wizjonerski „Pamfir” stał się metaforą obecnej sytuacji.
02.11 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Pierwszy dzień mojego życia
reżyseria: Paolo Genovese
obsada: Toni Servillo, Sara Serraiocco, Margherita Buy, Valerio Mastandrea
gatunek: dramat psychologiczny
produkcja: Włochy 2023
czas trwania: 117 min
Czwórkę głównych bohaterów nowego filmu Paola Genovese („Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, „The Place”) dzieli wiele, ale łączy poczucie życiowej beznadziei. Rozczarowanie miesza się z frustracją i myślami, że może najlepszym wyjściem byłoby to wszystko przedwcześnie zakończyć. Kiedy poczucie przygnębienia jest już nie do wytrzymania, na drodze każdego z nich staje tajemniczy mężczyzna (Toni Servillo).
Ma on dla bohaterów niezwykłą propozycję. Chce im pokazać, jak wyglądałaby rzeczywistość, gdyby faktycznie miało ich zabraknąć. Napoleon, Arianna, Emilia i Daniele otrzymują drugą szansę i możliwość przemyślenia swojej decyzji raz jeszcze. W ciągu 7 dni nieznajomy mężczyzna będzie konfrontował ich z przeżytymi traumami, ale też pokaże, że życie nadal może być piękne, a jego urok kryje się w sprawach ważnych, ale i drobiazgach. I co utracą, jeżeli zdecydowaliby się jednak popełnić samobójstwo...
09.11 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Niezwykła wędrówka Harolda Fry
reżyseria: Hettie Macdonald
obsada: Jim Broadbent, Penelope Wilton, Linda Bassett
gatunek: dramat
produkcja: Wielka Brytania 2023
czas trwania: 108 min
Historia niezwykłego człowieka, który wyrusza w niezwykłą podróż. Harold wiedzie życie bez szczególnego celu, dopóki nie dowiaduje się, że jego dawna przyjaciółka Queenie umiera. Wyrusza w wędrówkę przez Anglię, aby się z nią zobaczyć. Podróż Harolda stanowi celebrację życia, która pomaga nam sobie uświadomić, że porażka i strata – tak samo jak sukces i radość – mogą nas ukształtować.
16.11 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Bestie
reżyseria: Rodrigo Sorogoyen
obsada: Dénis Menochet, Marina Foïs, Luis Zahera, Diego Anido
gatunek: thriller psychologiczny
produkcja: Hiszpania 2022
czas trwania: 137 min
nagrody: 9 nagród Hiszpańskiej Akademii Filmowej - Goya (w tym za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, zdjęcia, muzykę i role aktorskie), Cezar dla najlepszego filmu zagranicznego, nagroda publiczności dla najlepszego filmu europejskiego na MFF w San Sebastián
Vincent i Olga to spokojna francuska para, która osiedliła się w jednej z galicyjskich wiosek. Wiodą tam niespieszne życie, zajmując się uprawą warzyw oraz renowacją opuszczonych domów. Codzienna sielanka ma jednak też swoje mroczne strony. Zwłaszcza że relacje pary bohaterów z miejscowymi nie układały się nigdy tak, jak by sobie tego życzyli. Sąsiedzki konflikt z porywczymi braćmi Xanem i Lorenzo wzmaga na sile, gdy para decyduje się podjąć niepopularną w okolicy decyzję. Ku ich zaskoczeniu z pozoru nie aż tak istotna różnica zdań ma dużo większe konsekwencje, niż mogliby się tego spodziewać. Napięcie w wiosce niebezpiecznie narasta, dochodząc do momentu, z którego nie ma już odwrotu...
W tym trzymającym w napięciu thrillerze, którego akcja rozgrywa się na prowincji, krytycy doszukują się powinowactw z kinem Sama Peckinpaha czy Johna Boormana. Podobnie jak po niektórych ich filmach, tak i po seansie „Bestii” rodzi się pytanie, czy życie w dużym mieście nie jest aby bezpieczniejsze...
23.11 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Kochanica króla Jeanne du Barry
reżyseria: Maïwenn
obsada: Maïwenn, Johnny Depp, Benjamin Lavernhe, Melvil Poupaud, Pascal Greggory
gatunek: dramat historyczny
produkcja: Francja 2023
czas trwania: 113 min
„Kochanica króla Jeanne du Barry”, która otworzyła ostatni festiwal w Cannes, to jeden z najdroższych, ale i najgorętszych francuskich filmów roku. W tej kostiumowej superprodukcji, nakręconej we wnętrzach i plenerach Wersalu, w wielkim stylu na ekran powraca Johnny Depp w roli Ludwika XV. Znany z serii „Piraci z Karaibów” oraz takich filmów jak „Marzyciel” czy „Czekolada”, Depp tworzy jedną z najbardziej przejmujących i wyrazistych ról w swojej karierze. Partneruje mu wcielająca się w postać tytułowej kochanicy aktorka i reżyserka Maïwenn. Pełna wizualnego przepychu, pieszcząca oczy „Kochanica króla” to opowieść o sztuce uwodzenia, dworskim skandalu i pełnej przeszkód drodze na szczyt. Oraz o kobiecie, która wbrew pochodzeniu i otaczającym ją wrogom ośmiela się sięgnąć po władzę i miłość.
Oparta na faktach historia kochanki francuskiego króla przedstawia losy Jeanne Vaubernier, młodej, ambitnej kobiety z nizin społecznych, która śmiało używa swojej inteligencji i urody, by wspinać się po szczeblach dworskiej hierarchii. Droga z paryskiej ulicy do Wersalu wiedzie przez liczne upokorzenia, przeszkody, groźby i intrygi. „Kochanica króla Jeanne du Barry” podąża więc za bohaterką przez dramat obyczajowy, satyrę na elity i komedię dworskich pomyłek, nie waha się też sięgać po najdotkliwsze w Wersalu narzędzie towarzyskiej zbrodni: ostrą jak gilotyna ironię.
Zachwycający kostiumami, pieczołowicie odtwarzający detale pałacowego życia film w reżyserii Maïwenn ożywia ducha epoki, do sztywnej dworskiej etykiety wnosząc, wraz z Jeanne, energię buntu i powiew wolności. Chociaż dziś nie dusimy się w gorsetach i pudrowanych perukach, niewidzialny sznur oczekiwań społecznych wciąż nas krępuje. Bezczelna, odważna Jeanne uczy nas, jak łamać zasady, pozostając wierną sobie...
30.11 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Turkusowa suknia
reżyseria: Maryam Touzani
obsada: Lubna Azabal, Saleh Bakri, Ayoub Missioui
gatunek: melodramat
produkcja: Maroko 2022
czas trwania: 118 min
nagrody: nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) na MFF w Cannes, nagrody na festiwalach w Atenach, Chicago, Göteborgu, Marakeszu, Nowym Jorku, Tromso, Valladolid i Vancouver
Obsypana nagrodami na światowych festiwalach „Turkusowa suknia” to wzruszająca, pełna lokalnego, marokańskiego kolorytu opowieść o różnych odcieniach miłości. Tunezyjska reżyserka Maryam Touzani z dużą czułością i subtelnością portretuje swoich bohaterów, koncentrując się na detalach, gestach, spojrzeniach.
Mina i Halim, małżeństwo z wieloletnim stażem, prowadzi niewielki zakład krawiecki w marokańskim mieście Sala. O talencie mężczyzny, a zwłaszcza niezwykłym hafcie, jakim ozdabia tradycyjne, szyte przez siebie stroje, jest na tyle głośno, że kolejne zamówienia znacznie przekraczają jego możliwości. Sytuacja zmusza Halima, by zatrudnił młodego pomocnika, choć początkowo nie jest do tego przekonany. Ostatecznie pod jego skrzydła trafia Youssef, dla którego praktyka u boku mistrza w swoim fachu, za jakiego uchodzi starszy z mężczyzn, jest wielką szansą. Przyglądanie się codziennej żmudnej pracy Halima to dla niego nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale też lekcja cierpliwości oraz pokory. Tym cenniejsze, że z każdym dniem bohaterowie nabierają do siebie większego zaufania i zaczyna ich łączyć coraz bliższa więź, co nie pozostaje niezauważone przez Minę...
07.12 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Reality
reżyseria: Tina Satter
obsada: Sydney Sweeney, Josh Hamilton, Marchánt Davis
gatunek: dramat
produkcja: USA 2023
czas trwania: 83 min
Włosy ma spięte w niedbały kok, wzrok wlepiony w monitor. Żółte trampki nie mają sznurówek, a pod białą koszulą prześwituje podkoszulek. 25-letnia Reality Winner (w tej roli gwiazda „Euforii” – Sydney Sweeney) jest młodą tłumaczką, która ma swoją rutynę. Po pracy prowadzi zajęcia jogi, robi zakupy na kolejne dni, sączy mrożoną kawę i publikuje selfie na Insta. W stresowych sytuacjach chroni się humorem. Reality jest pełna sprzeczności. Zauważają to agenci FBI, którzy przeszukują jej dom. Dziewczyna jest podejrzana o wydrukowanie tajnych dokumentów. Ona jednak zdaje się przejmować bardziej swoim kotem i psem, których stresuje obecność obcych mężczyzn...
„Reality” to portret współczesnej dziewczyny, na który długo czekaliśmy. Dziewczyny, która nie daje się zaszufladkować – jej osobowość nosi w sobie wiele kolorów. Korzysta z różnych wariacji kobiecości, niczym z masek, które naprzemiennie zakłada. Jej miłość do spokoju, który daje joga, nie wyklucza tego, że w wolnym czasie chodzi ćwiczyć crossfit. Jej nieszablonowość i wiedza na spektrum tematów imponuje – i właśnie takie są współczesne kobiety. Chowa się za stereotypami blondynki, gdy to dla niej wygodne, by odbijać piłeczkę i korzystać ze swoich pokładów inteligencji. Ucieka się do humoru, gdy czuje się zagrożona – kto z nas nie próbował tak wyrwać się z niezręcznej sytuacji? Niemal intymne, zamknięte w 90 minutach, spotkanie z Reality to portret współczesnej dziewczyny w wersji 2.0. W tej roli Sydney Sweeney pokazuje, że ma wystarczający talent, by zostać wielką aktorką.
14.12 (czwartek)
godziny seansów: 18.00 i 20.30
bilety: 15 zł
Ostatni wiking
reżyseria: Thomas Daneskov
obsada: Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl
gatunek: komedia
produkcja: Dania 2021
czas trwania: 104 min
Próbując wyjść z kryzysu wieku średniego, Martin opuszcza rodzinę, by zamieszkać w norweskich górach. Ma zamiar zajmować się tam polowaniem i zbieractwem, tak jak robili to ludzie tysiące lat temu. Ucieczka od cywilizacji ku rytuałom pierwotnej męskości nie jest jednak łatwa, zwłaszcza gdy drogi Martina przecinają się ze ścieżkami przemytników narkotyków i lokalnej policji...