Teatralna biesiada z Grotowskim
W najbliższy weekend (23-25 czerwca) Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu zaprasza na Biesiadę Teatralną "W poszukiwaniu Grotowskiego". W filii MDK przy ul. Targowej 12 będzie można zobaczyć trzy gościnne spektakle w wykonaniu niezależnych grup teatralnych. Oto szczegóły:
23 czerwca (piątek), godz. 19.00
Teatr LIMEN BUTOH - „Zmierzch opuszczonych miast”
Performans inspirowany muzyką Pierre’a Boeswillwalda i filmem Andrieja Tarkowskiego „Stalker”. Film opowiada o postapokaliptycznym świecie i ekspedycji prowadzonej przez Stalkera do zamkniętego obszaru nazywanego „Strefą”, który sam w sobie jest czymś mistycznym, czującą i myślącą przestrzenią, do której nie stosują się zwykłe prawa fizyki. Centrum „Strefy” stanowi „Pokój”, który spełnia ukryte życzenia i nieświadome pragnienia. Stalker to ktoś, kto posiada zdolność przekraczania granic tego, co nieznane, niebezpieczne i zakazane. To „jurodiwy” - „Święty głupiec”, niewinny w oczach Boga. Takie właśnie„Strefy” można znaleźć w opuszczonych miastach…
Performans ma wydźwięk post-apokaliptyczny odnosi się do lęków współczesnych społeczeństw oraz pytań egzystencjalnych. W obecnej sytuacji wojny w Ukrainie nabrał kolejnych konkretnych odniesień.
Koncepcja: Sylwia Hanff
Butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów, Marek Kowalski
Muzyka: Pierre Boeswillwald
24 czerwca (sobota), godz. 19.00
Studio Kokyu - „Działanie Medea”
„Działanie Medea” to najnowsza praca Studia Kokyu. Powstała jako próba skomponowania serii zadań aktorskich, precyzyjnie ułożonych w strukturę, która może być powtarzana i wykonywana w każdej przestrzeni i sytuacji, stając się codzienną praktyką.
„Działanie Medea” można oglądać jak spektakl. W warstwie literackiej, punktem wyjścia do pracy nad tą strukturą był mit Medei w ujęciu Eurypidesa. Ważnymi odniesieniami były dla nas interpretacje Seneki, Heinera Müllera, Bena Powera. To, czego się podejmujemy w naszym mierzeniu się z mitem, nazywamy dekonstrukcją. Najważniejszą dla nas funkcją dekonstrukcji jest zbliżenie, które oferuje przeniesienie w czasie, rozumienie na nowo, teraz. Wydaje się, że dekonstrukcja w żaden sposób nie jest nowym pomysłem. Wygląda na to, że była ona podstawowym narzędziem i zadaniem antycznych tragików, którzy stawiali sobie za cel opowiedzenie mitu na nowo, dekonstruując tę dotąd obowiązującą wersję, tak by wywołać oczyszczenie, katharsis. Jeśli zabieg udał się z powodzeniem, nowa wersja wchodziła do kanonu wierzeń.
„Działanie Medea” można oglądać jak spektakl, ale dla nas jest to tylko jedna z perspektyw. Dla naszego zespołu jest narzędziem do rozumienia siebie w działaniu, poszerzania pola tego, co precyzyjne i świadome w ramach istniejącej kompozycji. Traktujemy je jako trening performera sam w sobie - ma ono pozwolić nie tylko na doskonalenie i poszerzenie własnego warsztatu, ale także oferować potencjał edukacyjny. Wyznaczać terytorium spotkania, w ramach którego będziemy mogli dzielić się doświadczeniem i technikami. W ten sposób „Działanie Medea” wypełnia wszystkie najważniejsze cele, jakie stawiamy sobie na co dzień w Studiu Kokyu: edukacyjne, badawcze i artystyczne.
Rozpisaliśmy naszą Medeę na trzy aktorki, które wcielając się w konkretne postaci mitu, ponownie opowiadają tę tragiczną historię, przeplatając dramaturgię pieśniami polifonicznymi i precyzyjnymi akcjami fizycznymi. Teatr rozumiany w tradycyjny sposób, jako miejsce gdzie są światła, widownia, scenografia, różnorodne obiekty, został zredukowany do tego co niezbędne, a zatem także zdekonstruowany. Tu aktorki, osoby działające, tworzą na oczach widzów, uczestników pełen krajobraz mitu, wykorzystując kilka niezbędnych przedmiotów i możliwości własnych ciał oraz głosów.
Performerki/autorki tekstu/opracowanie muzyczne: Joanna Kurzyńska, Marta Horyza, Marie Walker
Reżyseria/prowadzenie projektu: Przemysław Błaszczak
25 czerwca (niedziela), godz. 19.00
Teatr LIMEN BUTOH - „Wojny. Święta krew śniących”
Muzyka Alexandre'a zabrała mnie w transformującą podróż, na spacer po krawędzi Otchłani. Poprzez zniszczenie zaprowadziła mnie do brzucha i serca świata i życia. Jak zmienić performans butoh w transgresywny akt przekształcający świadomość?
„Wojny” [Op. 14] - Alexandre Yterce:
Przelewaj krew, w odzieniu z własnej krwi,
Wędrowcze, idź, zstąp w otchłań,
Zobacz, jak w miejsce nieznanego ogarnia twoją twarz
Przepastne niebo,
Wyzwól z uroku złożone w ofierze istnienie,
Porzuć tragiczne przeznaczenie praw
Skąpanych w zbrodni.
Jaki los czeka tego, kto nie usłucha
Obłędu władzy,
dotkniętej morderczym szałem?
Jak sądzisz, komu się sprzeciwiasz,
Gdy twoje ciało się oddziela od pustyni strachu,
Która jest grobem świata?
(przekład z języka francuskiego: Katarzyna Marczewska)
Koncepcja i wykonanie: Sylwia Hanff
Muzyka akusmatyczna: Alexandre Yterce