Przejdź do sekcji:

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Teatralna biesiada z Grotowskim

Biesiada Teatralna 2023

W najbliższy weekend (23-25 czerwca) Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu zaprasza na Biesiadę Teatralną "W poszukiwaniu Grotowskiego". W filii MDK przy ul. Targowej 12 będzie można zobaczyć trzy gościnne spektakle w wykonaniu niezależnych grup teatralnych. Oto szczegóły:

23 czerwca (piątek), godz. 19.00
Teatr LIMEN BUTOH - „Zmierzch opuszczonych miast”

Performans inspirowany muzyką Pierre’a Boeswillwalda i filmem Andrieja Tarkowskiego „Stalker”. Film opowiada o postapokaliptycznym świecie i ekspedycji prowadzonej przez Stalkera do zamkniętego obszaru nazywanego „Strefą”, który sam w sobie jest czymś mistycznym, czującą i myślącą przestrzenią, do której nie stosują się zwykłe prawa fizyki. Centrum „Strefy” stanowi „Pokój”, który spełnia ukryte życzenia i nieświadome pragnienia. Stalker to ktoś, kto posiada zdolność przekraczania granic tego, co nieznane, niebezpieczne i zakazane. To „jurodiwy” - „Święty głupiec”, niewinny w oczach Boga. Takie właśnie„Strefy” można znaleźć w opuszczonych miastach…

Performans ma wydźwięk post-apokaliptyczny odnosi się do lęków współczesnych społeczeństw oraz pytań egzystencjalnych. W obecnej sytuacji wojny w Ukrainie nabrał kolejnych konkretnych odniesień.

Koncepcja: Sylwia Hanff
Butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów, Marek Kowalski
Muzyka: Pierre Boeswillwald

 

24 czerwca (sobota), godz. 19.00
Studio Kokyu - „Działanie Medea”

„Działanie Medea” to najnowsza praca Studia Kokyu. Powstała jako próba skomponowania serii zadań aktorskich, precyzyjnie ułożonych w strukturę, która może być powtarzana i wykonywana w każdej przestrzeni i sytuacji, stając się codzienną praktyką.

„Działanie Medea” można oglądać jak spektakl. W warstwie literackiej, punktem wyjścia do pracy nad tą strukturą był mit Medei w ujęciu Eurypidesa. Ważnymi odniesieniami były dla nas interpretacje Seneki, Heinera Müllera, Bena Powera. To, czego się podejmujemy w naszym mierzeniu się z mitem, nazywamy dekonstrukcją. Najważniejszą dla nas funkcją dekonstrukcji jest zbliżenie, które oferuje przeniesienie w czasie, rozumienie na nowo, teraz. Wydaje się, że dekonstrukcja w żaden sposób nie jest nowym pomysłem. Wygląda na to, że była ona podstawowym narzędziem i zadaniem antycznych tragików, którzy stawiali sobie za cel opowiedzenie mitu na nowo, dekonstruując tę dotąd obowiązującą wersję, tak by wywołać oczyszczenie, katharsis. Jeśli zabieg udał się z powodzeniem, nowa wersja wchodziła do kanonu wierzeń.

„Działanie Medea” można oglądać jak spektakl, ale dla nas jest to tylko jedna z perspektyw. Dla naszego zespołu jest narzędziem do rozumienia siebie w działaniu, poszerzania pola tego, co precyzyjne i świadome w ramach istniejącej kompozycji. Traktujemy je jako trening performera sam w sobie - ma ono pozwolić nie tylko na doskonalenie i poszerzenie własnego warsztatu, ale także oferować potencjał edukacyjny. Wyznaczać terytorium spotkania, w ramach którego będziemy mogli  dzielić się doświadczeniem i technikami. W ten sposób „Działanie Medea” wypełnia wszystkie najważniejsze cele, jakie stawiamy sobie na co dzień w Studiu Kokyu: edukacyjne, badawcze i artystyczne.

Rozpisaliśmy naszą Medeę na trzy aktorki, które wcielając się w konkretne postaci mitu, ponownie opowiadają tę tragiczną historię, przeplatając dramaturgię pieśniami polifonicznymi i precyzyjnymi akcjami fizycznymi. Teatr rozumiany w tradycyjny sposób, jako miejsce gdzie są światła, widownia, scenografia, różnorodne obiekty, został zredukowany do tego co niezbędne, a zatem także zdekonstruowany. Tu aktorki, osoby działające, tworzą na oczach widzów, uczestników pełen krajobraz mitu, wykorzystując kilka niezbędnych przedmiotów i możliwości własnych ciał oraz głosów.

Performerki/autorki tekstu/opracowanie muzyczne: Joanna Kurzyńska, Marta Horyza, Marie Walker
Reżyseria/prowadzenie projektu: Przemysław Błaszczak

 

25 czerwca (niedziela), godz. 19.00
Teatr LIMEN BUTOH - „Wojny. Święta krew śniących”

Muzyka Alexandre'a zabrała mnie w transformującą podróż, na spacer po krawędzi Otchłani. Poprzez zniszczenie zaprowadziła mnie do brzucha i serca świata i życia. Jak zmienić performans butoh w transgresywny akt przekształcający świadomość? 

„Wojny” [Op. 14] - Alexandre Yterce: 

Przelewaj krew, w odzieniu z własnej krwi, 
Wędrowcze, idź, zstąp w otchłań, 
Zobacz, jak w miejsce nieznanego ogarnia twoją twarz 
Przepastne niebo, 
Wyzwól z uroku złożone w ofierze istnienie, 
Porzuć tragiczne przeznaczenie praw 
Skąpanych w zbrodni. 
Jaki los czeka tego, kto nie usłucha 
Obłędu władzy, 
dotkniętej morderczym szałem? 
Jak sądzisz, komu się sprzeciwiasz, 
Gdy twoje ciało się oddziela od pustyni strachu, 
Która jest grobem świata?

(przekład z języka francuskiego: Katarzyna Marczewska)

Koncepcja i wykonanie: Sylwia Hanff
Muzyka akusmatyczna: Alexandre Yterce